Konflikt med naboen? Sådan løser beboere det oftest

;

11. maj 2020

Konflikt med naboen? Sådan løser beboere det oftest

Når nabokonflikter forstyrrer hverdagen, skal man helst nå frem til aftaler, der kan løse problemerne. En ny analyse viser, hvad stridende beboere oftest taler sig frem til i mægling. 

Foto: Privat

Foto: Privat

Mange boligselskaber tilbyder konfliktmægling. Nu er der er stor undersøgelse i gang af af effekten af mægling.

Forskerne har blandt andet set på indholdet af de aftaler, der bliver indgået efter at beboere i konflikt har haft et møde med to mæglere.

I alt 36 skriftlige aftaler mellem uenige naboer blevet analyseret. Og der er nogle gennemgående træk, siger Lin Adrian, der er lektor på Juridisk Fakultet ved Københavns Universitet og leder af uddannelsen ’Master i Konfliktmægling.’

Se Lin Adrian selv fortælle

Det er aftaler inden for disse fire kategorier, der er mest almindelige, fortæller Lin Adrian:

1.Opførsel

"Det første er, at beboerne aftaler, hvordan de skal opføre sig, altså hvordan de skal gebærde sig over for hinanden. Det kan for eksempel være: Vi skal ikke smække døren så hårdt i, eller vi skal hilse på hinanden, når vi mødes på gangen. Det kan også være: Vi skal være opmærksomme på, at vi ikke skal vaske op eller støvsuge efter klokken 22 om aftenen. Så mange aftaler handler altså om vores adfærd over for hinanden."

2.Kommunikation

"Beboerne bliver enige om, hvordan de kommunikerer med hinanden. Eksempler på aftaler om kommunikation er: Vi skal respektere hinanden og tale venligt til hinanden. Vi beslutter, at det ikke duer med mails og breve. Vi skal tale sammen, før vi skriver. Lise skal - når hun henvender sig til Maja i opgangen - gøre det på en venlig måde. Så kommunikation er også en vigtig del af aftalerne."

 

Det er konkrete ting, man skal gøre. For eksempel: Overboen skal købe et fjernsyn på en fod, så det ikke larmer.
Lin Adrian, lektor på Juridisk Fakultet

3.Handling

"Parterne aftaler lav-praktiske ting. Det er konkrete ting, man skal gøre. Eksempler kan være: Overboen skal købe et fjernsyn på en fod, så det ikke larmer. Michelle skal kontakte vaskemaskineleverandøren og høre, hvorfor vaskemaskinen støjer så meget. En tredje beboer skal finde ud af, hvor hun kan købe nogle gode ørepropper, og hvis de ikke virker, så skal hun bytte værelse med sin datter. Så helt lav-praktiske ting er ofte også er en del af aftalerne."

4.Forebyggelse

"I to ud af tre tilfælde aftaler beboerne, hvordan de vil prøve at undgå problemer i fremtiden, og hvordan de vil løse dem, hvis de opstår. Eksempler kan være: Vi skal sige til hinanden, hvordan vi har det, før situationen eskalerer, og vi bliver rigtig vrede: 'Mohammed sender en sms, hvis Lars larmer for meget'. Samtidig aftaler nogle, at der skal holdes et opfølgende møde for at se, hvordan det går."