El-delebiler ruller ind i landets boligområder

15. feb 2017

El-delebiler ruller ind i landets boligområder

Delebiler gør det nemt at komme billigt rundt i hverdagen. Og landets boligafdelinger er i fokus fra især én aktør, som ser ud til at skabe glæde.

Foto: Lene Esthave

Foto: Lene Esthave

Hvorfor overhovedet eje en bil, når man kan køre med andre eller leje sig til en, når man har brug for det?

Du hiver mobiltelefonen op, booker en bil via en app, finder el-bilen, fjerner strømstikket og så afsted.

Sådan gør flere beboere i landets boligafdelinger over hele landet. Også hos Boligselskabet Nordborg på Als. Her rykkede der i januar to lade-standere og to el-biler ind. Beboerne – omkring 700 lejemål i to afdelinger – har nu adgang til egen bil, hvis de vælger at abonnere på ordningen. Til hverdagens gøremål, eller når bussen er forsinket.

Det er en genial opfindelse. Jeg har prøvet at køre rundt i dem i en lille times tid. De er gode at køre i, når man skal ud at handle, og så kan man spare en del penge. Egen bil er ret dyrt, så det kan være et godt alternativ,” siger Viggo Mosekjær, der er beboer hos Boligselskabet Nordborg.

Deletjenesterne spirer overalt i landet

At deleøkonomi vokser hurtigt i øjeblikket, viser antallet af tjenester på området. Alle kender fx Airbnb. Senest er Aarhus udnævnt til deleøkonomisk forsøgsby, og senere i år barsler regeringen med en strategi for deleøkonomi for hele landet. Regeringen ser gerne, at Danmark kan blive en førende aktør på deleøkonomi og digitale tjenester.

Flere ordninger omkring transport er allerede etableret med succes. Der er samkørselsordninger som GoMore og delebiler hos LetsGo og fra Tadaa! Sidstnævnte har specialiseret sig i landets boligafdelinger og har på blot 10 måneder rullet 55 biler ud i boligområder i Odense, Middelfart, Silkeborg, Aarhus, Horsens, Viborg, Sønderborg, Ikast, Skjern, Herning, Fyns Hav, Nr. Sundby og Nordborg.

Vi bliver taget godt imod, og nu begynder folk at tage fat i os i stedet for omvendt. Beboerne benytter typisk en el-delebil 2-3 timer pr. tur. Så det er typisk til de mindre ture eller som erstatning for bussen. For boligafdelingen kan en delebil erstatte behovet for imellem fire og 10 privatejede biler og altså et tilsvarende antal p-pladser, siger Anker Hedegaard, der er forretningsudvikler hos Tadaa!

Han fortæller, at Tadaa! er i kontakt med flere kommuner om at tænke delebilerne ind i nybyggede boligområder allerede fra begyndelsen af samme årsag.

God reklame og stærk service for beboerne

Hos Boligselskabet Danbo er indtoget fra Tadaa! en god måde at tilbyde beboerne noget ekstra. Det tog ikke lang tid at overtale bestyrelsen.

Vi vil gerne fremme den grønne omstilling, og så giver det jo også reklame for os som boligselskab. Men ideen er i sig selv god, og vi kan se, at beboerne allerede tager det til sig. Her er bilerne eksempelvis et alternativ til bussen ind imod Sønderborg,” siger Niels Peder Pedersen, forretningsfører hos Boligselskabet Danbo.

Deling er en del af bolighistorie
Også forfatter og ekspert i deleøkonomi Claus Skytte mener, vi ligeså godt kan vænne os til nye måder at dele ting og tid på. Han anbefaler, at man hopper ud i at teste løsningerne. Det gode ved de digitale ordninger er, at man også hurtigt kan melde sig ud, hvis man ikke ønsker at fortsætte.

Det er teknologien, der gør det her muligt. Det har altid været muligt at spørge naboen, om man kan låne hans bil, men teknologien har sørget for, at vi har en større frihed, og man skal ikke tænke på benzin, vægtafgift og forsikring og den slags,” siger Claus Skytte.

Claus Skytte ser delebilerne som en indlysende god idé – også uden for de større byer, hvor de deleøkonomiske løsninger ofte er centreret. Og så er man ikke bundet, og man har ikke omkostningerne ved at eje.

Der er ingen grund til, at de her ting kun findes i hovedstaden. I provinsen benytter mange bussen, så hvorfor ikke prøve en delebil? Og friheden er den samme. Jeg synes, det giver god mening for et boligselskab at indgå i de her samarbejder. Der er i forvejen en lang tradition for at deles om tingene imellem naboerne i de almene boliger, og det bygger man så videre på med en løsning som Tadaa!, som så tjener lidt på det, men stiller noget til rådighed for mange,” siger Claus Skytte.

Næste generation af transport for private kan meget vel blive selvkørende biler. Og måske går der ikke så lang tid. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil fremsætte et lovforslag, som skal åbne op for mulighed for en forsøgsordning med selvkørende biler på 
de danske veje. Og så kan du sætte dig ind i din bil og helt uden at røre en finger blive fragtet fra a til b.

For bare tre år siden var det her ikke muligt. Nu deler vi alt muligt. Beboerne behøver ikke ud at købe deres egen bil. Så man sparer altså en masse penge på det her. Om prisen er rigtig, må forsøgene vise. Der testes nu en helt masse løsninger og samles viden om, hvad der fungerer. Snart kommer de selvkørende biler, og hvorfor skulle de ikke på sigt kunne erstatte vores togdrift? Vi er stadig i de tidlige ’cowboy-år’, når det gælder deleøkonomi… ”   



Beboerbladet nr. 1 - 2017

3 ALTERNATIVE KØRSELS-ORDNINGER

•  Tadaa! – Et delebilsfirma, som indgår aftaler med bl.a. boligafdelinger. Man abonnerer som beboer hos Tadaa! Der findes medlemsskaber fra 99 kr. pr. mdr. til 799 kr. pr. måned. Beboeren booker via app. 

•  LetsGo 
– LetsGo giver dig adgang til delebil, når du har brug for den. Der er 185 biler fordelt i København, Aarhus, Odense og fem andre byer. 

•  GoMore 
– Find et lift eller lej en bil af personer lige i nærheden. Du kan også leje din egen bil ud, hvis den alligevel bare står og kukkelurer i indkørslen. Tjenesten oplyser, at flere end 550.000 danskere er medlemmer.